Tuesday 27 November 2012

PUKULAN K.O & T.K.O


Ramai pengemar ayam laga saling berlumba mempamerkan ayam kesayangan dari segi warna, bentuk tubuh, katurangan ayam sehingga cara bertarung ayam.. Ini menandakan banyak jenis ragam ayam dalam dunia ayam laga.  Kita sendiri sering binggung untuk memilih karekter ayam untuk dijadikan petarung unggul.
Dari setiap jenis ayam petarung banyak sisi positif dan juga sisi negative kerana dunia ayam tarung banyak yang perlu kita lakukan bagi mengolah atau melatih ayam tersebut sesuai dengan karakter ayam tersebut:-
1.       JENIS MAIN RAPAT
Adalah karakter ayam yang pada saat bertarung banyak teknik dalam menghidari pukulan lawan seperti nyanyap, mranggal ataupun ngalung kadang kadang mencari celah untuk melepaskan pukulan keras yang mematikan lawan.  Ramai orang suka, jarang kena pukul, teknik bagus dan melancarkan pukulan keras hanya pada saat yang tepat saja. Tetapi untuk jenis ayam ini hrs berbadan ideal, nafas panjang dan lincah. 

2.       JENIS PUKUL
Memerlukan ayam meyiapkan kerja secepat yang mungkin kerana ayam ini harus menang max 3 kebawah air kerana  ayam ini menggunakan pukulan taji yang keras untuk menyelesaikan pertarungan.. Ayam jenis ini, harus mempunyai badan yang tegap, mempunyai tulang yang besar, bermain cepat serta tahan pukul karena jenis ini selalu menginginkan musuh cepat TKO. Apabila sudah 3 air belum menang, kes berkenaan sangat membahayakan karana musuh pasti mempunyai teknik yang berbeza yang selalu mencari peluang untuk mendapatkan pukulan yang baik. 

3.       JENIS KASAR
Jenis ini hampir sama dengan teknik no 1, bezanya untuk jenis ini melancarkan pukulan keras tidak mencari celah lawan akan tetapi sembarang melancarkan pukulan entah kena kepala, badan, sayap dan sebagainya, jenis ini yang di sebut main kasar atau mbrakot sana sini, makanya banyak petarung selalu ingin mencari info lengkap tentang musuh yang mau di hadapi .

4.       JENIS PUKUL SENDI
Jenis ayam ini bertarung seperti pada jenis no 2 yang membezakan jenis ayam ini, adalah pukulan yang kelihatan tidak terlalu kencang tetapi membuat musuh apabila kena pukul ada goyang  atau di sebut mabuk  sebentar, keadaan ini sangat membahayakan apabila musuh mempunyai kecepatan pukulan yang akurat.

 

No comments:

Post a Comment